Atunci cand Facebook a platit aproximativ 16 miliarde de dolari pentru aplicatia mobila Whatsapp, oamenii au fost uimiti de valoarea imensa a investitiei. Dar mai remarcabil este faptul ca Whatsapp a ajuns la 450 de milioane de utilizatori “fara sa investeasca un sfant in marketing”.
Acesta este exemplul unui produs viral, ce nu ofera servicii de valoare numai utilizatorului initial dar si prietenilor, familiei si colegilor acestuia. In lumea digitala, distribuirea virala este o parte stiinta, o parte noroc.
Cum poti crea un efect viral ce iti va ajuta produsul sa se raspandeasca in retelele tale de consumatori? In loc sa ceri like-uri si pareri pozitive, incearaca aceste patru sfaturi:
In 1991, firma de telefonie MCI a lansat “planul prieteni si familie”. In perioada aceea, concurenta era reprezentata de AT&T si Sprint, companii mobile ce se bazau pe apeluri la rece si corespondenta directa. Serviciul oferit de MCI ii ajuta pe clienti sa-si poata suna apropiatii la costuri mai mici. La vremea aceea, ideea a fost inovativa. Astfel, angajatii de la MCI putea sa-si inceapa conversatiile telefonice spunand “va sun din partea prietenilor sau a familiei”, avand deci de trei ori mai mult succes decat cu apelurile la rece. Pana la sfarsitul anului, veniturile firmei, numarul de clienti si traficul apelurilor au crescut semnificativ.
Care este cel mai important lucru pentru utilizatorii tai si oamenii apropiati ai acestora, atunci cand vine vorba despre produsul tau? Ce este mai important – pretul sau accesul la caracteristici premium? Daca iti vei da seama de acest lucru, vei avea o unealta importanta ce te va ajuta sa-ti cresti viral afacerea.
Coca Cola este unul dintre brandurile puternice ce se foloseste de campanii de marketing emotionale, de la popularizarea imaginii lui Mos Craciun pana la a invata lumea sa cante. Recent, compania a inlocuit faimosul logo cu mii de nume proprii. Ideea din spatele campaniei “Imparte o Cola” a fost ca utilizatorii sa gaseasca numele unui cunoscut si sa cumpere o Cola pentru ei.
Smartwatch-ul Apple, ce va aparea in curand, isi propune, de asemenea, sa creeze conexiuni emotionale. Unii observatori din tehnologie sunt convinsi ca abilitatea dispozitivului de a impartasi bataile inimii, scheme si alte lucruri efemere, vor face din Apple Watch unul dintre cele mai virale produse ale companiei.
Toate produsele bune au un impact emotional asupra utilizatorilor. Il poti valorifica pe al tau astfel incat sa-l cresti?
GoPro face camere video usoare, desemnate pentru sportivii care vor sa-si filmeze activitatile. Tehnologia este impresionanta, dar transformarea GoPro intr-un produs viral a fost mai degraba rezultatul video-urilor online si a display-urilor in-store. Firma nu foloseste ca modalitate de marketing multitudinea caracteristicilor produsului, ci se axeaza pe experienta utilizatorilor. Clientii sunt cea mai buna unelta de marketing a companiei, pentru ca acestia distribuie adesea metraje ce i-ar putea interesa pe alti iubitori de activitati sportive ce s-ar putea gandi ca au nevoie de un produs GoPro!
Dove a facut foarte bine acest lucru. Cel mai adesea, campaniile de marketing ale produsului de ingrijire Dove, infatiseaza femei naturale, nu supermodele.
Campania pentru frumusete reala Dove se duce dincolo de promovarea produsului cu reclama ce infatiseaza o fata normala care a fost transformata intr-un model datorita machiajului, coafatului si prelucrarii in Photoshop. Acest lucru il poate avea oricine, fara sa cumpere produsele Dove. Fiind urmarit de peste 18 milioane de oameni, video-ul demonstreaza ca Dove este produsul care te face sa gandesti diferit despre frumusete.
Nu fi descurajat daca produsul tau nu este unul viral in mod natural! Branduri offline precum Dove, Coca Cola sau GoPro au demonstrat ca este nevoie doar de putina gandire creativa pentru a ajunge la reusita.